diumenge, 3 de juny del 2012

BOB ÉS EL QUE MANA

Ja no manen els diners, ja no manen les marques, ja no manen els mitjans, mana el consumidor. Per a nosaltres, Bob.


Així de contundent comença el primer capítol del llibre Bob: la nueva publicidad del siglo XXI de César García. Es tracta d'un llibre revolucionari, escrit per un publicista en actiu i ben situat en els entrants del segle XXI.

És ja conegut per tots nosaltres que això de la publicitat no sempre ha funcionat igual. Des dels seus inicis formals o consolidació, cap als anys cinquanta, fins a l'actualitat, ha viscut un bon nombre d'etapes que, per bé o per mal, l'han feta com és avui en dia. Aquest llibre, doncs, pretén ésser l'iniciador d'una nova etapa, d'una nova manera d'anunciar. Si bé al principi de tot allò més important en els anuncis era informar, segons Garcia la clau de l'èxit publicitari actual és la relació que s'estableix amb el públic objectiu, i és que li dedica a aquest ni més ni menys que el títol del llibre: Bob és el consumidor.

En aquest primer capítol, doncs, Garcia fa un repàs per la història de la publicitat i les diferents maneres de vendre que ha practicat: des de la Unique Selling Proposition al branding, des dels anuncis amb faldilla -eren molt presumits- a la publicitat multimèdia, crossmedia i vés-a-saber-què-media. Diu, per exemple, que de cada cop els arguments racionals són menys emprats en el sector i que el que compta, de cada cop més, és guanyar-se la confiança del consumidor, convertir-se en el seu millor amic.

Un exemple ben clar d'aquesta confiança guanyada a pols és el de la marca Coca-cola, que al llarg de la seva existència amb prou feines ha tingut competidors i que és fàcilment identificada. L'autor fa l'experiment de donar un got de llet Puleva i un de Coca-cola a un consumidor i li demana després què ha begut. Un got de llet, contesta el primer cop, una coca-cola, respon al segon. I és que la marca ha estat exemplar quant a la creació de la seva personalitat i la seva interacció amb el consumidor.


Finalment, i com a reflexió, l'autor clou el capítol parlant d'aquesta relació marca-client i recomana, com ho faria un bon amic o conegut, que s'acabi amb la publicitat invasiva, que la publicitat deixi de ser allò que molesta per passar a ésser allò que interessa. Avui és més difícil que mai conquistar Bob, però no és impossible.

Sebastià Portell i Clar

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada