dijous, 24 de maig del 2012

El mitjà de l'únic sentit, la ràdio.

La sessió d'aquesta setmana tractava de la publicitat en el mitjà radiofònic, però degut a la vaga general estudiantil no hi va haver classe. Tot i així m'agradaria parlar d'aquest tema, doncs trobo que a aquest gènere de la publicitat no se li dóna el protagonisme que hauria de tenir. Els motius, entre d'altres, es basen en la dificultat d'elaborar un bon anunci i el poc reclam que té el mitjà avui en dia.

Aquest genere publicitari es caracteritza principalment per jugar amb un únic sentit: la oïda. Al només disposar d'un sentit, la cunya, o el format que es realitzi, ha d'estar rosant la perfecció.

El procés d'ideació i creació és el mateix que en altres suports: hi ha un concepte, una idea, un guió, una maqueta i la producció. La diferència recau en certs components que s'han de tenir presents a l'hora d'elaborar el guió i la maqueta, per tal d'obtenir un bon anunci de radio. L'objectiu principal, com en tots, és impactar a l'oient per tal que recordi la marca o el producte. Degut a la dificultat sensorial, moltes vegades no s'aconsegueix. És per això que a continuació enumeraré els ingredients que considero bàsics per l'elaboració d'una bona cunya publicitaria:

  1. S'ha d'utilitzar un llenguatge natural, senzill i clar i proper al target
  2. El guió ha d'estar compost per frases curtes.
  3. Utilitzar jocs de paraules, acudits i sorpreses per tal de sorprendre.
  4. Cuidar molt la veu de la locució, doncs és l'única via cap al receptor.
  5. Efectuar efectes sonors. El silenci és l'efecte més efectiu, doncs crea una inestabilitat en l'oient que el fa estar més atent.
  6. Evocar imatges. Al ser un mitjà totalment d'oïda, cal que el guió transporti a l'oient a l'imaginari desitjat, ja sigui amb la narració com amb els efectes sonors i la música.
  7. Redundància: repetir les paraules importants més d'una vegada, doncs no hi ha opció de revisar les dades més importants com pot passar en premsa.


Si ets creatiu i efectues una harmonia d'aquests 7 elements, l'anunci de radio tindrà l'èxit desitjat.


Alexandra Puig i Rom

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada