Algú em demanarà: 'Per què t'agrada Mallorca?' Com no em pot agradar?! És obrir aquest enllaç a YouTube i un entranyable Rafel Ramis, actor mallorquí, ja ens corprèn amb la seva tendra naturalesa i el seu contagiós optimisme.
Es tracta d'una campanya realitzada per part de l'Obra Cultural Balear (OCB), la principal organització cultural de les Illes, per tal de fomentar l'autoestima del poble mallorquí. La campanya consistia en un seguit d'espots (o com els anomenaven alguns, píndoles d'autoestima) que destacaven alguns dels trets més definitoris i valuosos de la societat mallorquina. Així mateix, aquesta culminà amb l'enregistrament, a la majoria de pobles de l'illa, de lipdubs d'ambient festiu i estiuenc, unint persones de diferents sensibilitats a un sol crit: Mallorca m'agrada!
L'espot en qüestió, per exemple, és el primer que fou publicat per part de l'organització. En aquest, l'actor Rafel Ramis fa una enumeració de totes aquelles coses bones que tenim a l'illa i que sovint obviem o menystenim: les millors ensaïmades del món, Rafel Nadal, el número u del món del tennis, el precursor de la informàtica, Ramon Llull, les millors platges, la Sibil·la, patrimoni de la Humanitat, la catedral gòtica més impressionant del món, Miquel Barceló, la influència que suposà l'illa per artistes com Miró, Cela, Dalí, Robert Graves, Chopin...
A continuació, i acompanyant-se d'una potent banda sonora de caire èpic, Ramis procedeix a repetir, ad libitum i no menys entusiasmat, l'eslògan de la campanya.
Des del meu punt de vista el gran èxit d'aquesta va ser causat per diferents motius:
- Simplicitat del missatge. Sens dubte, la gran fita aconseguida pels creatius d'aquesta campanya fou aglutinar tot un pensament, una manera d'ésser, de pensar, de sentir i sentir-se, en un eslògan que no podria resultar més senzill, com és el fet que t'agrada el lloc on vius. Persones de dretes, d'esquerres, mallorquins històrics i nouvinguts, nacionalistes mallorquins i també alguns d'espanyols participaren de l'acte sense dubtar-ho ni un son instant.
- L'ambient festiu que proposava. Per altra banda, cal tenir en compte que a l'any de realització de la campanya (2011) encara no s'havien popularitzat els lipdubs com avui i que la seva naturalesa era novedosa i original a ulls de la població. A més, si a això li afegim l'època en què es va realitzar (primavera-estiu), l'alta participació en els esdeveniments es veu totalment justificada.
- La gran base municipalista de la qual gaudeix l'OCB. Finalment, també cal dir que la campanya no s'hauria pogut realitzar amb tal èxit si no hagués estat per les diferents delegacions de l'entitat arreu de l'illa. Aquesta suposà l'assentament de totes les que ja existien i el naixement d'altres a pobles on encara no se n'hi havien fundat. En un territori insular, caracteritzat per la incomunicació entre els nuclis urbans, és molt important tenir bastida una bona xarxa humana, capaç d'arribar a la ciutadania quan és necessari.
En definitiva, la campanya Mallorca m'agrada va ésser tot un fenomen social en l'àmbit mallorquí i és un bon exemple de com, de vegades, una senzilla frase pot captivar més el seu destinatari que no pas el més abarrocat i recarregat argumentari.
Sebastià Portell i Clar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada