dilluns, 14 de maig del 2012

If you don't cannibalize yourself, someone else will


Aquest nadal em van regalar el llibre de la vida d’Steve Jobs. No és que sigui del meu agrat per qüestions ètiques, però tot i això admiro els avanços tecnològics que va aconseguir assolir. Així doncs per curiositat vaig fullejar-lo, llegint algunes pàgines per sobre. Fent això vaig llegir dues frases en concret que em van cridar especialment l’atenció:
  • “Les persones no saben el que volen fins que els ho mostres” ("People don’t know what they want until you show it to them.")
  • “Si no et canibalitzes, algú altre ho farà” ("If you don't cannibalize yourself, someone else will.")
Són dues frases que em resulten especialment certes i a la vegada familiars, són quelcom que sempre he sentit a casa. La diferència és que Steve Jobs ho aplica a la venta mentre que jo sempre les havia concebut com una manera de viure.
La primera de les dues representa la poca capacitat humana de saber el que es necessita i com es pot aconseguir. Això es podria equiparar a la investigació de mercat, atès que estudia quelcom que ja hi és, quelcom que els consumidors diuen que necessiten. Per aquest motiu, Jobs afirma que mai ha creat sobre una base d’investigació de mercat sinó sobre quelcom que encara no ha estat escrit. Aquest, com a exemple proposa una cita de Henry Ford, la qual diu el següent: “Si hagués preguntat als consumidors què era el que volien, m’haurien respost -  Un cavall més ràpid! -”. Així doncs, Jobs basa la seva producció en la creativitat, en el que ell considerava que la gent volia. I va resultar que la frase va tenir tot el sentit ateses les ventes dels seus productes. Ha estat, al cap i a la fi, un fenomen massiu.
Quant a la segona frase segueixo considerant que es tracta d’una manera de viure sense deixar que ningú et trepitgi i que, òbviament, es pot transportar al món dels negocis. Aquesta idea de menjar-se els uns als altres però és molt més instintiva, molt competitiva i molt pròpia d’una actitud primitiva però que encara està vigent en tots els sentits. La competitivitat és quelcom que es troba fins i tot en el més mínim detall del nostre dia a dia i, en el món empresarial, a causa del capitalisme, encara s’accentua més. Tothom vols ser el primer en el seu àmbit, tothom vol ser el millor. Però per aconseguir-ho altres han de caure. Així doncs, Jobs considera que s’ha de ser capaç de convertir-te en un caníbal, sinó el que caurà serà un mateix.
Per concloure voldria destacar aquesta idea de transportar filosofies vitals al món del negoci, atès que molts consideren que els negocis són una manera de viure. I, alguns, potser masses, consideren que és la seva vida.
Alba Puigferrer Mena.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada